اخبار : برگزاری کارگاه آموزشی مصرف منطقی داروهای آنتی بیوتیک و تزریقی

برگزاری کارگاه آموزشی مصرف منطقی داروهای آنتی بیوتیک و تزریقی

کارگاه آموزشی مصرف منطقی داروهای آنتی بیوتیک و تزریقی ویژه رابطین بهداشت ادارات شهرستان فسا در سالن زکریای رازی معاونت غذا و دارو برگزار گردید.

به گزارش ایفدانا، به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی فسا کارگاه آموزشی مصرف منطقی داروهای آنتی بیوتیک و تزریقی ویژه رابطین بهداشت ادارات شهرستان فسا در سالن زکریای رازی معاونت غذا و دارو برگزار گردید.

در این کارگاه یکروزه معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكي فسا درمورد عوارض جانبي داروهاي تزريقي هشدار داد و گفت: به طور كلي در ايران 3 دسته از داروها كه شامل آنتي بيوتيك ها، داروهاي ضد درد و ضد التهاب و ويتامين ها بيشترين درصد داروهاي تزريقي را شامل مي شوند زيرا در انواع بيماري هاي عفوني و ويروسي خفيف يا شديد آنتي بيوتيك تزريقي تجويز و مصرف مي شود. همچنين در حمله هاي آسمي، سرماخوردگي ها، خستگي ها، انواع دردها مردم  تمايل به مصرف داروهاي تزريقي دارند.

دكتر صفورا محبي افزود : وقتي عامه مردم طريقه مصرف صحيح داروهاي غير تزريقي را نمي دانند و يا وقتي داروهاي غير تزريقي را با دارو يا غذايي مصرف مي كنند كه با هم تداخل دارد باعث مي شود اين سوء تفاهم ايجاد شود كه داروهاي خوراكي جذب نمي شوند و يا داروهاي خوراكي اثر ندارند. پس اگر فرهنگ مصرف صحيح اشكال دارويي را در عامه مردم ارتقا دهيم مي توانيم  مصرف داروهاي تزريقي در كشور را كم كنيم. وقتي از پزشك سوال مي شود چرا از بين اشكال دارويي، دارويي كه به هر دو شكل خوراكي و تزريقي در بازار دارويي موجود است ، شكل تزريقي را تجويز كرده اید در پاسخ معمولا گفته مي شود بيمار از ما مي خواهد كه داروي تزريقي بنويسيم. يك بررسي انجام شد كه نتيجه آن ترجيح 5 تا 20 درصد بيماران به داروي تزريقي بود ولي چون همين تعداد كم، خواسته خود را محكم و با تاكيد با پزشك مطرح مي كنند، باعث القاي اين سوء تفاهم به پزشك شده كه اكثريت بيماران داروي تزريقي مي خواهند.

وی خاطرنشان کرد: هزينه تجويز داروي تزريقي 3 تا 5 برابر داروي خوراكي مي باشد. پس فقط در شرايطي كه بيماري شديد و تهديد كننده حيات است، زماني كه فرد نمي تواند از راه خوراكي دارو مصرف كند، زماني كه بيمار تهوع شديد دارد بايد داروي تزريقي تجويز شود و بلافاصله بعد از برطرف شدن مشكل درصورت امكان  ادامه درمان با داروي غيرتزريقي انجام شود. با توجه به اينكه بيش از 50 درصد گزارشات عوارض ناخواسته دارويي مربوط به داروهاي تزريقي مي باشد بايد يك حركت جهادي در دانشگاه ها صورت گيرد. با آموزش نحوه نگهداري فرآورده هاي دارويي تزريقي، نحوه آماده سازي داروهاي تزريقي، سرعت تزريق فرآورده ها به كادر درماني به خصوص پرستاران عزيز و با اطلاع رساني تغييرات بوجود آمده در روش تزريق فرآورده ها از سوي داروخانه به كادر درماني مي توانيم از بروز بسياري از عوارض داروهاي تزريقي پيشگيري كنيم.

ايشان ضمن هشدار مجدد درخصوص خطر مقاومت آنتي بيوتيكي به ذكر سه نكته پرداخت و گفت:اولين نكته مهم آنكه هیچ گاه خودسرانه و بدون تجویز پزشک آنتی بیوتیک مصرف  نکنید . ممکن است علایم بیماری ها مشابه باشند اما درمان آن ها متفاوت است و تشخیص این امر مسئولیتی بر عهده پزشک است نه شما . دومين نكته اساسي آنكه دوره درمان با آنتی بیوتیک را کامل کنید . حتی اگر علائم بیماری شما از بین رفته باشد . درمان غیر مسئولانه و خود سرانه می تواند به جاي ریشه کن کردن عفونت باعث پیدایش عفونتی جدی تر و خطرناکتر گردد. سومين نكته اينكه اغلب علائم سرماخوردگی و گلودرد ناشی از عفونت های ویروسی است که آنتی بیوتیک در درمان آن بی تاثیر است و معمولا علائم پس از 3تا5 روز خود به خود بهبود می یابد . بنابراین اگر پزشک تجویز آنتی بیوتیک را برای درمان شما لازم ندانست توصیه او را بپذیرید .اگر علائم شما بعد از یک هفته از بین نرفت مجدادا نزد او رفته وبرای  حل مشکل با او مشورت کنید .

دكتر محبي در خاتمه افزود: پس بهتر است تصمیم گیری برای مصرف کردن یا نکردن این داروها را برعهده پزشک معالج خود بگذارید تا از ایجاد خطر ذکر شده در آینده جلوگیری شود .به خاطر داشته باشید که در غیر این صورت ممکن است خود شما در آینده قربانی گونه های میکروبی مقاوم به درمان شوید . تشخیص درست و به موقع برای استفاده از آنتی بیوتیک ها یکی از هنر های پزشکان است تا بیمار با مصرف کمترین تعداد آنتی بیوتیک بهبود کامل یابد .