اخبار : سمینار یک روزه آشنایی با عوارض و خطاهای دارویی برگزار شد

سمینار یک روزه آشنایی با عوارض و خطاهای دارویی برگزار شد

آشنایی گروه های هدف با ضرورت و اهمیت فارماکوویژیلانس و خطاهای دارویی و روش های گزارش دهی و پیشگیری از آن در کنار آشنایی با سامانه ADR معاونت غذا و دارو از اهداف این سمینار یک روزه بود.

به گزارش خبرنگار ایفدانا از روابط عمومی معاونت غذا و دارو تهران؛ سمینار یک روزه آشنایی با عوارض و خطاهای دارویی 26 مرداد 96 در محل سالن رازی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران با حضور دکتر خیر اله غلامی استاد و رئیس گروه داروسازی بالینی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر نیایش محبی استادیار دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران، مهندس یحیی عسگری کارشناس IT معاونت غذا و دارو و رابطین ADR بخش ها و بیمارستانهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران و جمعی از پرستاران، داروسازان و پزشکان برگزار شد.

در ابتدای این سمینار دکتر خیر اله غلامی در خصوص تعاریف، تاریخچه، چگونگی و اهمیت گزارش دهی عوارض دارویی در سیستم های درمانی و اهمیت ارتقاء سیستم فارماکوویژیلانس سخنانی ایراد کردند. وی در ادامه در خصوص فراوانی بروز عوارض دارویی در بیماران بستری و نیز نقش بروز عوارض دارویی به‌عنوان علت بستری بیماران، ضرورت توجه به عوارض دارویی به ‌عنوان یکی از تشخیص‌های افتراقی و مواردی از جمع‌آوری داروها از بازار دارویی به دلیل بروز عوارض دارویی مواردی را مطرح کرد.

مهندس عسگری کارشناسIT  معاونت غذا و دارو تهران نیز در ادامه ضمن معرفی سامانه عوارض دارویی معاونت غذا و دارو به آدرسhttp://adr.tums.a.ir  به آموزش نحوه ثبت نام و استفاده از سامانه و گزارش دهی عوارض دارویی به صورت آنلاین توضیحاتی را ارائه داد.

دکتر نیایش محبی استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در خصوص خطاهای دارویی، انواع خطاهای دارویی و فراوانی آن در زمینه نحوه پیشگیری و گزارش دهی صحیح نیز موضوعاتی را  ارائه و مطرح نمود. در این جلسه همچنین مواردی از از خطاهای دارویی اتفاق افتاده بیان گردید و به سوالات شرکت کنندگان پاسخ داده شد.