اخبار : خریداری و راه اندازی دستگاه هضم ماکروویو با تجهیزات جانبی برای آزمایشگاه معاونت غذا و داروی اهواز

خریداری و راه اندازی دستگاه هضم ماکروویو با تجهیزات جانبی برای آزمایشگاه معاونت غذا و داروی اهواز

دستگاه هضم ماکروویو با تجهیزات جانبی برای آزمایشگاه این معاونت با هزینه ای بالغ بر پنج میلیارد ریال خریداری و راه اندازی شد.

به گزارش ایفدانا - Ifdana، به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و داروی اهواز، مدیر آزمایشگاه کنترل کیفی غذا و داروی معاونت غذا و داروی اهواز، در گفت و گو با پایگاه خبری از خرید دستگاه هضم ماکروویو نمونه با تجهیزات جانبی برای آزمایشگاه این معاونت با هزینه ای بالغ بر پنج میلیارد ریال خبر داد.
مهندس رضا زاده دباغ با اشاره به بکار گیری روش آماده سازی ماکروویو نمونه ها، اظهار کرد: سیستم های هضم مایکروویو از تکنولوژی پیشرفته ای برخوردار هستند، همچنین قابل اعتماد بودن،سرعت و ایمنی بالای دستگاه، تضمین کیفیت نتایج، اطمینان از هضم کامل انواع نمونه ها از مزایای این روش نسبت به دیگر روش های معمول است.
وی در ادامه با بیان اینکه فلزات سنگين نظیر سرب، کادمیوم، آرسنیک از سموم پر خطر هستند و برخی دیگر نيز نظير آهن، مس و روي به مقدار ناچیز برای عملکرد طبیعی بدن ضروری هستند، عنوان کرد: ورود بیش از اندازه این فلزات به بدن باعث ایجاد مسمومیت می شود.
زاده دباغ گفت:همچنین اين سموم در خاک، هواي تنفسي، آب آشاميدني، برخی خوراکی ها، مصالح ساختماني و غیره وجود دارد که اين فلزات در بدن متابوليزه نشده و در واقع پس از ورود به بدن ديگر از بدن دفع نشده و در بافت‌هاي بدن انباشته مي‌ شوند.، همچنین این امر موجب بروز بيماري ها و عارضه های متعددي در بدن خواهد شد.
مدیر آزمایشگاه کنترل کیفی غذا و داروی معاونت غذا و داروی اهواز، ادامه داد: دقيق ترين روش آماده سازي نمونه براي تعيين غلظت فلزات سنگين، هضم و استخراج فلزات از نمونه است.
زاده دباغ افزود: روش خاكستر گيري اولين و متداولترين روش هضم نمونه است که نمونه در دماي بالا در داخل كوره الكتريكي تبديل به خاكستر شده و پس از حل شدن در اسيد، برای تعيين غلظت انواع فلزات سنگين به دستگاه جذب اتمي تزريق مي شود.
وی همچنین بیان کرد: از آنجائيكه عناصري نظير سرب، كادميوم و آرسنيك در دماهاي بالا ناپايدارند، بنابراین احتمال از بين رفتن مقداري از اين عناصر در نمونه وجود دارد که عامل خطا به شمار می رود، در نتيجه امکان اینکه غلظت گزارش شده اين عناصر، پائين تر از مقدار واقعي موجود در نمونه باشد وجود دارد.
زاده دباغ گفت: روش هضم اسيدي مرطوب روش دیگری است که در اين حالت نمونه در حضور اسيد هاي غليظ تحت حرارت، هضم مي شود كه در اينجا نيز چون كنترلي بر روي فشار و دما اعمال نمي‌گردد و بطوركلي سيستم واكنش يك سيستم باز است، لذا احتمال هدر رفتن اين فلزات و خطا نیز وجود دارد.
مدیر آزمایشگاه کنترل کیفی مواد غذایی معاونت غذا و داروی اهواز ادامه داد: دقیق ترین روشی كه براي هضم و استخراج فلزات وجود دارد که هم اکنون در آزمایشگاه کنترل کیفی غذا و داروی اهواز راه اندازی شده است، هضم اسيدي نمونه تحت شرايط بسته و كنترل شده دما و فشار با استفاده از سيستم مايكروويواست.
زاده دباغ در ادامه اظهار کرد: در اين روش چون نمونه در شرايط دمايي و فشار كنترل شده هضم مي شود، حرارت باعث از بين رفتن و كاهش كاذب ميزان فلزات موجود در ماده غذايي نمي شود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از مزایای مهم این روش سرعت زیاد و صرفه جویی در زمان آزمایش نسبت به روش قبلی ما در آزمایشگاه می باشد. که امکان پاسخدهی را از چند روز به یک روز کاهش داده است.