اخبار : انتخاب معنادار رئیس نظام پزشکی/توافق قبل از انتخابات

انتخاب معنادار رئیس نظام پزشکی/توافق قبل از انتخابات

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، شب قبل از برگزاری مجمع عمومی نظام پزشکی، در مراسمی در هتل المپیک عنوان داشته که برای انتخاب دکتر فاضل به عنوان رئیس سازمان نظام پزشکی، توافق کرده ایم.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، شب قبل از برگزاری مجمع عمومی نظام پزشکی، در مراسمی در هتل المپیک عنوان داشته که برای انتخاب دکتر فاضل به عنوان رئیس سازمان نظام پزشکی، توافق کرده ایم.

به گزارش خبرنگار مهر، ایرج فاضل با ۲۰۱ رای به عنوان رئیس جدید سازمان نظام پزشکی ایران انتخاب شد. این در حالی است که هیچ کاندیدای مطرحی در کنار او نبوده و تنها رحمت اله حافظی در آخرین ساعات به عنوان کاندیدا در کنار فاضل قرار می گیرد که نمی تواند رقیب جدی برای کسی باشد که سابقه وزارت را در کارنامه دارد و به عنوان «پیر جامعه پزشکی» شناخته می شود.

ایرج فاضل سال هاست که رئیس جامعه جراحان ایران است و همواره در صحبت ها و سخنرانی ها ، مواضع مختلفی در برابر مشکلات و چالش های حوزه سلامت داشته است.

روز گذشه مجمع عمومی نظام پزشکی برای انتخاب رئیس کل جدید سازمان نظام پزشکی ایران و همچنین انتخاب اعضای جدید شورای عالی نظام پزشکی، برگزار شد که ایرج فاضل توانست با کسب ۲۰۱ رای، به عنوان رئیس کل دوره هفتم سازمان نظام پزشکی ایران انتخاب شود.

اما، نکته ای که در این انتخاب وجود دارد، شائبه «توافق» قبل از انتخاب بوده است، بطوریکه علی نوبخت حقیقی رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، شب قبل از برگزاری مجمع عمومی، در مراسمی که به مناسبت روز پزشک در هتل المپیک تهران برگزار می شود، پشت تریبون اعلام می کند که ایرج فاضل رئیس سازمان نظام پزشکی می شود!

یکی از پزشکان حاضر در مراسم روز پزشک، جمله ای که از قول نوبخت خطاب به یکی از پزشکان درباره انتخاب فاضل گفته شده را چنین نقل کرده است؛ «جناب دکتر عکاشه این خبر را هم به شما بدهم که در جلسه عصر امروز (پنج شنبه) انجمن های تخصصی پزشکی توافق شد که دکتر فاضل تنها کاندیدای ریاست سازمان نظام پزشکی کشور باشد و بنابراین ایشان در جلسه مجمع نظام پزشکی فردا (جمعه)رئیس خواهند شد.»

شاید یکی از چالش های اساسی جامعه پزشکی برای اینکه سازمان صنفی خود را چندان جدی نمی گیرد، عدم کارکرد واقعی آن است. یعنی در زمان هایی که برخی گروه های پزشکی نسبت به موضوعی معترض بوده و خواستار حمایت سازمان نظام پزشکی هستند، رئیس این سازمان خیلی آشکار و صریح در مقابل وزارت بهداشت اعلام موضع نمی کند. در حالی که جامعه پزشکی انتظار دارد سازمان صنفی آنها همواره پشتیبان اعضای صنف خود باشد.

در دوران  وزارت بهداشت دولت یازدهم، شاهد اعتراضات و بعضا تجمعات برخی گروه های پزشکی در مقابل ساختمان این وزارتخانه بودیم که با واکنش های تند مسئولان این وزارتخانه مواجه می شد. حالا، انتخاب فاضل به عنوان رئیس جدید سازمان نظام پزشکی، این سئوال را در اذهان گروه های پزشکی تداعی می کند که آیا می توان به کارکرد صنفی سازمان نظام پزشکی در دوره جدید امیدوار بود یا خیر؟