اخبار : توانمندی میکروب شناسان در کشور مظلوم مانده است

توانمندی میکروب شناسان در کشور مظلوم مانده است

هجدهمین کنگره ملی و بین المللی میکروب شناسی ایران، با صدور قطعنامه ای بکار خود پایان داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در این قطعنامه آمده است: اکنون که به حول قوه الهی هجدهمین کنگره ملی و بین المللی میکروب شناسی به پایان رسیده است، ضمن تشکر از دست اندرکاران اعم از انجمن میکروب شناسی ایران، وزرات بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران و سایر موسسات علمی کشور و به ویژه اعضای کمیته های علمی و اجرایی، شرکت کنندگان تقاضا دارند موارد ذیل مورد توجه جدی مسئولین ذی ربط قرار گیرد.

موارد ذیل با لحاظ نمودن منویات مقام معظم رهبری در حوزه سلامت و اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال بوده و مصادیق آن در حوزه میکروب شناسی، احصاء گردیده است:

۱. در ابتدا شرکت کنندگان مراتب سپاس خویش را از دکتر هاشمی مقام عالی وزارت بهداشت، بواسطه شجاعت در اجرای قانون و پیگیری تحول نظام سلامت کشور به عنوان مهمترین مطالبه مردمی بویژه اجرای قانون دوره تکمیلی آزمایشگاه اعلام می نمایند.

۲. با توجه به نیاز روز افزون بخش های درمانی کشور و اهمیت و ضرورت بهره گیری از توانمندی های دانش آموختگان دکتری و کارشناسی ارشد رشته میکروب شناسی در تشخیص درست عوامل عفونی، شناسایی اپیدمیولوژی عفونت ها و ردیابی صحیح مقاومت باکتری ها که این روز ها در کشور مظلوم مانده لازم است مسئولین اقدامات عملی موثر و پیگیری های جدی در زمینه بکارگیری و ایجاد جایگاه برای حضور دانش آموختگان رشته میکروبیولوژی در بیمارستان ها و آزمایشگاه ها معمول دارند. بویژه بایستی برای حضور میکروبیولوژیست در کمیته های بیمارستانی «کنترل عفونت های بیمارستانی» و «تجویز منطقی آنتی بیوتیک» و...، راهکارهای برنامه ریزی و اجرا گردد.

۳. شرکت کنندگان بر ضرورت نیاز سنجی و اولویت بندی پژوهش های حوزه میکروب شناسی و حمایت ویژه و اختصاص بودجه مناسب به اولویت های پژوهشی میکروب شناسی در قالب طرح های ملی که منجر به گام های اساسی در راستا ارتقاء سلامت جامعه گردد تاکید دارند. در این راستا با تأکید بر اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال ملی پیشنهاد می‌شود پروژه‌های پژوهشی میکروب‌شناسی کاربردی‌تر و با توجه به نیازها طراحی طراحی و ساماندهی شوند. بویژه با توجه به خطر بروز بیماری های نوپدید و باز پدید ویروسی و میکروبی بسیار ضروری است از تحقیقات در زمینه های پیشگیری، تشخیص و راهکارهای بومی مقابله که اغلب نیازمند تکنولوژی بالا و هزینه های سنگینی برای محققین می باشد بطور ویژه حمایت گردد.

۴. با توجه به نیاز به تعریف استانداردهای مناسب برای آزمایشات میکروب شناسی جهت حصول کیفیت لازم شرکت کنندگان بر لزوم تدوین گایدلاینها، ارتقاء سیستم اعتبار بخشی و نظارت بر آزمایشگاه های تشخیصی تاکید داشتند تا این آزمایشگاه به سطح بین المللی و قابل قبول برسند.

۵. با توجه به گستردگی حوزه میکروب شناسی و ضرورت توانمندسازی تخصصی دانش آموختگان این حوزه، بر لزوم راه اندازی دوره های آموزشی برای حوزه های کاری مختلف نظیر «میکروب شناسی کنترل عفونت»، «میکروب شناسی تشخیصی پزشکی» و... به صورت حضوری و یا غیر حضوری علاوه بر آموزش های پایه میکروب شناسی تاکید گردید.

۶. با توجه سرعت شگرف پیشرفت در حوزه میکروب شناسی و گذشت چندین سال از تدوین سرفصل های میکروب شناسی ضرورت بروز رسانی سرفصل های رشته/مقطع های حوزه میکروب شناسی ضروری است بویژه با توجه به رسالت و وظیفه دانش آموختگان میکروب شناسی پزشکی جهت خدمت رسانی به بیماران پیشنهاد می گردد عنوان رشته/مقطع های این حوزه به کارشناسی ارشد میکروب شناسی بالینی و دکتری تخصصی میکروب شناسی بالینی اصلاح گردد.

۷. با توجه به پتانسیل گسترده انجمن میکروب شناسی لازم است از مشارکت این انجمن در تصمیم گیری، نظارت و سایر حوزه های کاری میکروب شناسی بیشتر استفاده گردد.

۸. لزوم برقراری ارتباط علمی سیستماتیک و قانونمند بین حوزه های میکروب‌شناسی با بخش های بالینی نظیر کمیته‌های کنترل عفونت بیمارستان‌ها، گروه‌های بیماری‌های عفونی و سایر واحدهای مرتبط.

۹. لزوم گسترش شبکه‌ی علمی و بومی مراقبت و پایش مقاومت‌های آنتی بیوتیکی و شبکه‌ی میکروب‌شناسی در کشور.

۱۰. برقراری فوق العاده‌ی سختی کار برای کارمندان و اعضای هیئت علمی میکروب‌شناسی شاغل در گروه‌ها و بخش‌های میکروب‌شناسی به دلیل کار با مواد بیولوژیک، توکسیک و میکروارگانیسم‌های عفونی، مشابه قانون مربوط به سختی کار استادان و کارکنان گروه های آموزشی علوم تشریح و رادیولوژی و... تسری این قانون به همه اساتید و شاغلین در این حوزه.

۱۱. در انتها شرکت کنندگان بر حمایت جدی و مستمر از اشتغال دانش آموختگان جوان رشته میکروب شناسی تاکید دارتد. در این راستا از وزارت محترم درخواست می گردد برای جذب و به کارگیری دانش آموختگان کارشناسی ارشد و دکتری میکروب‌شناسی در بیمارستان ها، بخش‌های میکروب‌شناسی آزمایشگاه‌های تشخیص پزشکی و شرکت‌های تولیدی و توزیعی مواد غذایی، دارویی و بهداشتی آرایشی همت نماید.