اخبار : چگونگی ایجاد مشکلات نقدینگی در صنعت دارو/ قیمتها را اصلاح می کنیم

چگونگی ایجاد مشکلات نقدینگی در صنعت دارو/ قیمتها را اصلاح می کنیم

معاون وزیر و رییس سازمان غذا و دارو ضمن تشریح چگونگی ایجاد مشکلات نقدینگی در صنعت دارو از اصلاح قیمت دارو ها خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری سازمان غذا و دارو " ایفدانا "، معاون وزیر و رییس سازمان غذا و دارو در گردهمایی مدیران شرکتهای دارویی که در سازمان برنامه و بودجه برگزار شد گفت:  معضلاتی که اکنون در کشور وجود دارد به دلیل اعمال برخی سیاستهای نادرست در ۸ سال قبل از دولت تدبیر و امید می باشد و دولت یازدهم در چهار ساله گذشته  به نوعی  تمام هم و غم خود را بر آوار برداری ویرانه آن دوران صرف کرد.

دکتر غلامرضا اصغری با اشاره به اینکه وضعیت نقدینگی موجود خود بخود ایجاد نشده است تصریح کرد: ما در حال حاضر وارث گرفتاریهای قبلی ایجاد شده در حوزه های مختلف من جمله سلامت هستیم؛ حوزه ای  "چند فاکتوره" که بخش های مختلفی چون اقتصاد، اجتماع، فرهنگ و سبک زندگی را در بر می گیرد.

وی ادامه داد:  نباید خیلی راحت روزهایی را که نسخه به دست از این سو به آن سو و از این شهر به شهر دیگر می رفتیم را فراموش کنیم هنوز هم داستانهایی که در آن سالها از ناصر خسرو تعریف می کنند درد آور است؛ واقعا باید شاکر باشیم برای وضعیت موجود و  برای وجود وزیری که شاگرد اول کابینه است.

وی اضافه کرد:  نباید زمانی را که دکتر دیناروند مسئولیت سازمان غذا و دارو را قبول کرد و بحرانهای دارویی موجود ان زمان را براحتی فراموش کنیم باید قدردان همه آنهایی باشیم که ما را به شرایط مطلوب حال رساندند.

سکاندار فرآورده های سلامت کشور در بخش دیگر سخنانش از طرح تحول سلامت و نخستین باری که یک دولت اولویتش را در موضوع سلامت گذارد نیز گفت و عنوان داشت: من که به عنوان رئیس دانشگاه در صف کار کرده ام  میدانم چه اتفاقات خوبی در حوزه سلامت رخ داده است اکنون  روستا ها پزشک دارند؛ در بسیاری از آنها بیمارستان ساخته شده است و دیگر  تجهیزاتی که دچار آسیب می شوند فقط از رده خارج نمی شوند بلکه  تجهیزات بهتری جایگزین آنها می گردند.

دکتر اصغری همچنین با بیان این سوال که "مشکل نقدینگی چگونه حاصل شده است" افزود: در طرح تحول سلامت حدود۱۱ میلیون نفر بدون پرداخت کمترین هزینه  بیمه شده و خدمات سلامت دریافت کردند،  اما هزینه ای  که قرار بود از  محل یارانه ها به یاری هزینه ها ی سلامت بیاید عملا محقق نشد و این موضوع مشکل نقدینگی را حاصل نمود.

در ادامه  این مقام مسئول خطاب به مدیران  شرکتهای دارویی اعلام کرد: می دانیم که صنعت از ثابت نگاه داشته شدن قیمت دارو گله مند است لذا برنامه داریم بر اساس اولویتها در کمیسیون، قیمتها را اصلاح کنیم .

رئیس سازمان غذا و دارو با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی کشور همه باید دست در دست هم به کمک دولت بشتابیم گفت: صنعت در خط مقدم این اولویت مهم است لذا تلاش ما بر این است که ما هم به قدر وسع، مشکلات نقدینگی و قیمتها را مرتفع نمائیم همچنین بیمه ها باید شرایط  را مشخص  و میزان پوشش خود را تعیین نمایند ؛ از همه مهمتر اینکه هزینه ای که  به دانشگاهها اختصاص می یابد را باید در چرخه خودش استفاده کنیم و اهتمام بورزیم که یک نقدینگی ثابت برای این امورات ایجاد شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: حمایت سازمان غذا و دارو از صنعت جدی است و حتما در ساختار تشکیلاتی آن به گونه ای عمل خواهد شد که تسهیل کننده فعالیتها باشد.