اخبار : بازدید مدیر کل آزمایشگاه های مرجع سازمان غذا و دارو از بخش های مختلف آزمایشگاه کنترل غذا و داروی ارومیه

بازدید مدیر کل آزمایشگاه های مرجع سازمان غذا و دارو از بخش های مختلف آزمایشگاه کنترل غذا و داروی ارومیه

دکتر بهرام دارایی، مدیر کل آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو روز سه شنبه 14 شهریور ماه سال جاری از آزمایشگاه کنترل غذا و دارو معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه بازدید کرد.

به گزارش ایفدانا - از روابط عمومی معاونت غذا و داروی ارومیه؛ دکتر بهرام دارایی، مدیر کل آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو روز سه شنبه 14 شهریور ماه سال جاری از آزمایشگاه کنترل غذا و دارو معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه بازدید کرد.

این بازدید با هدف ارزیابی فعالیت‌ها و تجهیزات موجود در بخش‌های مختلف آزمایشگاه و نیز بررسی اقدامات انجام شده در آنالیز دستگاهی، اعتبار بخشی و صحه‌گذاری روش‌های جدید و ... انجام شد.

در ابتدای این بازدید و در جلسه ای که با حضور دکتر ملکی نژاد معاون غذا و داروی ارومیه، دکتر رحیمی راد مدیر آزمایشگاه کنترل غذا و دار و نیز سایر مدیران در حوزه های نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی و نظارت بر امور دارو و مواد مخدر استان تشکیل یافت؛ دکتر ملکی نژاد ضمن خیر مقدم، بر راه اندازی آزمایشگاه آنالیز دارو و نیز آزمایشگاه محصولات تراریخته تاکید کرد.

معاون غذا و داروی ارومیه در ادامه با اشاره به اینکه استان آذربایجان غربی قطب کنسانتره و آب میوه کشور بوده و ظرفیت بالایی در امر صادرات این محصولات دارد؛ راه اندازی کمیته ارزیابی خطر در کنسانتره و آب میوه‌ها در استان آذربایجان غربی را مهم و حیاتی دانست.

در ادامه این جلسه دکتر دارایی مدیر کل آزمایشگاه های مرجع سازمان غذا و دارو گفت: متولی سلامت و ایمنی مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی و دارو سازمان غذا و دارو است. که به منظور تحقق این امر، راهبرد ما افزایش توانایی کارشناسان و خارج شدن از روزمرگی می‌باشد و با نظارت بهینه قادر به رسیدن به چشم انداز اصلی سازمان غذا و دارو، که همانا رساندن کیفیت محصولات موادخوراکی، آشامیدنی،آرایشی و بهداشتی  به سطح قابل قبول می باشد..

مدیر کل آزمایشگاه های مرجع سازمان غذا و دارو از برنامه طرح تحول نظام سلامت در حوزه غذا از سال آتی تا 1400 خبر داد و گفت: ارتقاء کیفی 12 محصول غذایی را در برنامه کاری قرار دادیم و برای این محصولات 80 گروه آلاینده را از جمله فلزات سنگین، مایکوتکسین‌ها، PCBS، آنتی بیوتیک‌ها، هورمون‌ها، آکریل آمید، سموم دفع آفات نباتی و... با روش‌های «های تک» و روش‌های «rapid » در نظر گرفتیم که با اجرای این طرح، تحول بزرگی در آزمایشگاه و ایمنی محصولات مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی و... رخ خواهد داد.

وی کمبود نیروی انسانی متخصص را از جمله مشکلات آزمایشگاه‌های کنترل غذا و دارو کشور عنوان کرد.

دکتر دارایی در ادامه بازدید از بخش های مختلف آزمایشگاه کنترل غذا و داروی استان آذربایجان غربی ضمن مثبت ارزیابی نمودن فعالیت‌ها و خدمات ارائه شده در این حوزه، بر تمدید گواهي نامه استاندارد بين المللي سيستم مديريت آزمايشگاه 17025IECISO/  از مراجع معتبر تاکید و همچنین بر امکان کنترل کیفی داروها در این آزمایشگاه تاکید کرد.

وی یکی از رسالت های مهم سازمان غذا و دارو را ارائه خدمات دارویی در قالب تامین، حفظ، و ارتقای سلامت جامعه دانست و اظهار داشت: طرح ( PMQCکنترل کیفی داروها در سطح عرضه) بعنوان یکی از اهداف آزمایشگاه کنترل دارو، راهکاری در جهت تحقق رسالت سازمان غذا و دارو است؛ که با توجه به پیشرفت های صورت گرفته در آزمایشگاه این معاونت، از این پس کنترل کیفی داروها در سطح عرضه در آزمایشگاه کنترل غذا و داروی ارومیه قابل آزمایش است.

در ادامه دکتر دارایی به همراه معاون و مدیران غذا و داروی استان آذربایجان غربی، از واحدهای تولیدی استان در زمینه صنایع لبنی، کنسانتره و آب‌میوه شامل شیر پاستوریزه پگاه استان آذربایجان غربی و شرکت پاکدیس ارومیه، بازدید و ضمن بررسی خط تولید و مدارک مربوط به آزمایشات این محصولات نکته نظرات لازم ارائه کرد.