اخبار : تجهیز آزمایشگاه کنترل کیفی معاونت غذا و دارو ی دانشگاه با توانایی سنجش 130 نوع سموم

تجهیز آزمایشگاه کنترل کیفی معاونت غذا و دارو ی دانشگاه با توانایی سنجش 130 نوع سموم

معاون غذا و داروی دانشگاه همدان از تجهیز آزمایشگاه کنترل کیفی معاونت غذا و دارو ی دانشگاه با توانایی سنجش 130 نوع سموم خبر داد.

به گزارش ایفدانا - به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان، دکتر ایرج خدادادی در این نشست که با حضور مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه، مدیر روابط عمومی دانشگاه، خبرنگاران روزنامه، خبرگزاری ها و صدا و سیما ی همدان  بر گزار شد، با گرامیداشت روز جهانی غذا به شعار روز جهانی غذا مبنی بر "تغییر آینده مهاجرت، سرمایه گذاری در امنیت غذایی و توسعه روستایی" اشاره کرد و گفت: وزارت بهداشت علاوه بر نگاه جهانی به موضوع غذا با توجه به مشکلات منطقه ای، اصول الگوی تغذیه برای حفظ و ارتقاء سلامت  را نیز به این شعار افزوده است.

 وی افزود:  برای رسیدن به این الگوی تغذیه ای، همه دانشگاه ها به ویژه معاونتها ی غذا و دارو مکلف به اجری برنامه های و استراتژهای ابلاغی از سوی وزارت متبوع هستند.

دکتر خدادادی به هزینه کرد دانشگاه علوم پزشکی از آغاز طرح تحول سلامت در حوزه خدمات درمانی، بهداشتی و تجهیزات پزشکی اشاره و اظهار کرد: عمده این هزینه ها در حوزه درمان بیماری های صرف شده است که با اصلاح الگوی تغذیه و اصلاح فرهنگها می توان تا حدود زیادی از بیماری ها را پیشگیری کرده و هزینه ها را کاهش دهیم.

 وی تصریح کرد: متاسفانه با توجه به سبک زندگی کنونی ما، بیماری های غیر واگیر روز به روز در حال گسترش است، بر اساس آخرین مقالات چاپ شده در 133 کشور مشخص شده شیوع چاقی در 30 سال گذشته دو برابر شده است و متاسفانه این مورد محدود به بزرگسالان نیست و در کود کان نیز شایع شده است به طوریکه این میزان از 7/6 درصد به 14 درصد افزایش یافته است.

 دکتر خدادادی با اشاره به اینکه شیوع چاقی در جهان 12 درصد و در ایران 53 درصداست، افزود: به تبع گسترش چاقی ، بیماری های ناشی از این پدیده و مرگ ومیرهای ناشی از آن نیز رو ز به روز در حال افزایش است .

 معاون غذا و دارو ی دانشگاه اظهار کرد: وزارت بهداشت برای تغییر در اصلاح تغذیه مردم و پیشگیری از بیماری های غیر واگیر سیاستهای کلان خود را با محوریت کاهش قند، نمک، چربی در پیش گرفته است و ادامه کار در دست خود مردم است تا با انتخاب صحیح و رعایت اصول بهداشتی بتوانند جامعه سالم و بدون بیماری را رقم بزنند.

دکتر خدادادای در ادامه به اهمیت سلامت و ایمنی مواد غذایی در استان اشاره کرد و گفت : با توجه به حسایت امنیت غذایی و افزایش میزان آگاهی ،کارگره سلامت و امنیت غذایی به ریاست بالاترین مقام استانی و همچنین شورای پیام رسان سلامت استانی در استان تشکیل می شود.

وی افزود: معاونت غذا و داروی دانشگاه نیز در راستای تامین امنیت غذایی، با تجهیز آزمایشگاه کنترل کیفی غذا و دارو به دستگاههای پیشرفته که قادر هستند 130 نوع سموم را شناسایی کنند به مردم این قول را میدهد که همه توان خود را در جهت تامین سلامت آنان به کار خواهد برد.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه نیز در این نشست با اشاره به گویا بودن شعا ر ملی روز جهانی غذا در پیشگیری و کاهش بیماری های غیر واگیر گفت: این مدیریت با آغاز بسیج آموزشی گسترده درسطح استان، اطلاعات گسترده ای را در خصوص اصول الگوی تغذیه سالم را در اختیار مردم قرار خواهد داد.

وی نشانگرهای رنگی تغذیه ای را یک عنوان مهم و جدی یاد کرد و افزود: این نشانگرها که از برنامه های استراتژیک سازمان غذا و دارو است در واقع ابزار انتخابی است برای همه تا با توجه به این نشانگرها انتخاب صحیح داشته و مواد غذایی سالم را ذر سبد غذایی خود قرار دهند.

 دکتر کاظم زاده با اشاره به استقرار دبیر خانه کشوری برچسب گذاری نشانگرهای رنگی تغذیه ای با هدف اصلاح الگوی تغذیه اظهار کرد:  این دبیر خانه قصد دارد با اطلاع رسانی گسترده این آگاهی را به مردم بدهد تا با استفاده  از این نشانگرها در قالب خود مراقبتی سلامت خود و خانواده خود را تضمین کنند.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه افزود : سازمان غذا و دارو امسال نیز با شعار اصول لگوی تغذیه سالم برای حفظ و ارتقاء سلامت در 5 محور " به نشانگرهای رنگی تغذیه ای توجه کنیم، نشان ایمنی و سلامت نشانه محصولات برتر، از خرید کالاهای قاچاق خود داری کنیم، مصرف قند، نمک و چربی را کاهش دهیم و برچسب اصالت را بشناسیم " سعی در فرهنگ سازی و نهادینه کردن سلامت و امنیت غذایی است.