اخبار : اقلام دارویی و غذایی که برچسب اصالت ندارند مورد تأیید وزارت بهداشت و درمان نمی باشند

اقلام دارویی و غذایی که برچسب اصالت ندارند مورد تأیید وزارت بهداشت و درمان نمی باشند

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی لرستان در نشست خبری هفته جهانی غذا گفت: هفته جهانی غذا به مناسبت تأسیس سازمان بین المللی فائو نامگذاری شده است.

به گزارش ایفدانا - Ifdana

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و داروی لرستان ،

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی لرستان در نشست خبری هفته جهانی غذا گفت: هفته جهانی غذا به مناسبت تأسیس سازمان بین المللی فائو نامگذاری شده است.

به گزارش روابط عمومی دکتر سپهوند در جمع خبرنگاران عنوان کرد: موردی که در وزارت بهداشت در این مناسبت برنامه ریزی شده است بحث اصلاح تغذیه و الگوی غذایی سالم است. وی عنوان کرد: مواد غذایی دارای نشانگرهای رنگی از برنامه های خوبی است که در وزارت برنامه ریزی شده است. دکتر سپهوند ادامه داد: طی این برنامه مواد غذایی بنا به میزان نمک، چربی و قند با رنگ های مشخص طبقه بندی می شوند. معاون غذا و داروی دانشگاه خاطرنشان کرد: با این برنامه که افق پنج ساله دارد،مردم می تواند ماده غذایی سالم خود را در بازار شناسایی و تهیه کنند. دکتر سپهوند همچنین گفت: طرح نشانگرهای رنگی از چراغ راهنمایی و رانندگی الهام گرفته است و به ترتیب رنگ های قرمز، زرد و سبز کیفیت سلامت خطرناک، متوسط و سالم را نشان می دهد. وی ابراز داشت: یکی از برنامه های مهم برای تأمین سلامت غذایی مردم همکاری برون بخشی است. دکتر سپهوند گفت: وزارت بهداشت نقش نظارتی دارد و سایر دستگاههایی که در این بحث دخیل هستند باید وارد کار شوند. وی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی مهم ترین دستگاههایی هستند که در بحث تأمین غذا می توانند نقش حیاتی را به همراه وزارت بهداشت و درمان داشته باشند. دکتر سپهوند تأکید کرد: محصولات کشاورزی وهمچنین فراورده های گوشتی سالم و ایمن به دست مردم نخواهد رسید مگر با نظارت و کنترل به موقع این دو دستگاه در بدو تولید محصولات و ورود وزارت بهداشت می تواند این مقوله را تکمیل کند. وی گفت: کنترل سموم و کودهای شیمیایی کشاورزی در حد استاندارد در این راه فوق العاده حیاتی است که باید عزم جدی برای آن به وجودآید. دکتر سپهوند ادامه داد: پیرو آن علوفه و غذای دام ها از همین محصولات تهیه می شود که اگر به خوبی کنترل نشود می تواند موجب تجمع در بدن دام ها شود ضمن این که تزریق بی رویه آنتی بیوتیک ها و مکمل های غذایی را نیز باید به آن افزود.

معاون غذا و داروی دانشگاه در ادامه به توزیع اقلام دارویی قاچاق در کشور اشاره کرد و گفت: متأسفانه ما از نحوه ی ورود و چگونگی این اقلام به داخل کشور هیچ اطلاعی نداریم و بالطبع آن از سلامت آنها هیچ اطلاعاتی نداریم.  دکتر سپهوند خاطرنشان کرد: استفاده از اقلام دارویی و غذایی قاچاق می تواند زمینه ساز خیلی از مشکلات در حوزه سلامت شود. وی تأکید کرد: متأسفانه صحبتی که در بین مردم مرسوم شده این است که اجناس خارجی از داخلی بهتر هستند. دکتر سپهوند گفت: اجناس قاچاق که خارجی هستند برچسب اصالت ندارند و هیچ تضمینی برای سلامت محتویات درون آن وجود ندارد که این یک خظر بالقوه برای مصرف کنندگان است. وی تأکید کرد: اقلامی که برچسب اصالت ندارند به هیچ عنوان مورد تأیید وزارت بهداشت نیستند و از مردم انتظار داریم اقلامی که این برچسب را ندارند مصرف نکنند.