اخبار : توصیه های معاون غذا و دارو دانشگاه ایران در پیشگیری از مسمومیت ها

توصیه های معاون غذا و دارو دانشگاه ایران در پیشگیری از مسمومیت ها

عامل مسمومیت ناشی از سو مصرف مواد مخدر و محرک را با آمار مرگ و میری بین 52 تا 60 درصد در هرسال، بعنوان بیشترین مسمومیتی منجر به فوت در سال ها ی اخیر دانست .

به گزارش ایفدانا - Ifdana به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران: معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران ضمن اشاره به نکاتی پیرامون پیشگیری از مسمومیت ها، عامل مسمومیت ناشی از سو مصرف مواد مخدر و محرک  را با آمار مرگ و میری  بین 52 تا 60 درصد در هرسال، بعنوان بیشترین مسمومیتی که منجر به فوت در سال های اخیر دانست .

در هفته نخست آبان ماه که به هفته ی پیشگیری از مسمومیت ها نامگذاری شده است دکتر ولایی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران عمده مسمومیت ها را به چهار دسته تقسیم کرد، از جمله مسمومیت عوارض ناشی از سو مصرف مواد مخدر، مسمومیت با سم، مسمومیت با دارو و در آخر مسمومیت با منوکسید کربن.

 بعد از مسمومیت ناشی از سو مصرف مواد مخدر  و محرک که خطرناکترین مسمومیت ها با بالاترین آمار مرگ و میر در سالهای اخیر محسوب میشود، مسمومیت با سموم با آمار 16 الی 20 درصد ی مرگ و میر در  رتبه بعدی قرار دارد. انواع سموم از قبیل قرص برنج، سموم دفع آفات نباتی، الکل، جونده کش ها و سیانور و دیگر سموم میباشد که از این میان قرص برنج با  بیش از نیمی از موارد مسمومیت ناشی از سموم یاد شده جلودار مسمومیت های منجر به مرگ ناشی از سموم می باشد.

از سال 1390 قرص برنج از جانب ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کالای ممنوعه به شمار میرود و خرید و فروش و استفاده از آن مشمول مجازات است ولی با این حال  ضمن آنکه قاچاق آن همچنان وجوددارد، با بی اطلاعی و بی توجهی  خانواده ها نسبت به خطرات ناشی از مصرف خانگی این سم  هنوز شاهد  بروز  مرگ ناشی از این سم هستیم.

با آغاز فصل سرما مسمومیت ناشی از منوکسیدکربن به دلیل استفاده از وسایل گرمایشی  گاز سوز مانند بخاری، آبگرمکن و پکیج در کشور ما بسیار رایج است.

گرچه مرگ ناشی از مسمومیت در سال1393 نسبت به سال های قبل از آن کاهش چشمگیری داشته است ولی مسمومیت با منوکسید کربن با  آمار11الی 16 درصدی از مرگهای ناشی از مسمومیت محسوب میشود.

دکتر ولایی در ادامه  با  اشاره به مقادیر بیش از 4/14 درصدی مرگ و میر ناشی از دارو گفت : مسمومیت دارویی از سال 1393 تا سال 1395 سیر نزولی داشته است که این نشاندهنده ی آگاهی بیشتر مردم از عوارض سوء  داروهاست. به رغم کاهش  مرگ ناشی از  مسمومیت با دارو، باز هم بالاترین مراجعه به بیمارستان های مرجع مسمومیت در کشور، ناشی از مسمومیت دارویی است که البته  70 تا 80 درصد از این  مقادیر، مسمومیت تعمدی می باشد و فرد به قصد خودکشی اقدام به مصرف دارو در مقادیر بالاتر از دوز درمانی نموده است.

معاون غذا و دارو افزود : تقریبا 80 درصد از موارد مرگ ناشی از مسمومیت در مردان  و 20 درصد در زنان رخ میدهد. در واقع مرگ ناشی از مسمومیت در مردان چهار برابر زنان است  وعمدتا مسمومیت های مردان با مواد خطرناکتر و با شدت بیشتری بروز میکند و از لحاظ محدوده سنی نیز، محدوه سنی جوان یعنی از سن 20 تا 40 ساله می باشند.

ناگفته نماند که 89 درصد از موارد مسمومیت ها در محیط منزل اتفاق می افتد.

دکتر ولایی همچنین پیرامون پیشگیری از بروز مسمومیت دارویی در کودکان نکاتی را عنوان کرد:

  • مراقب باشید تا در هنگام بیماری کودک، دور تکراری و یا داروی بیشتر از حد تجویز شده به کودک داده نشود.
  • داروهای مصرفی افراد خانواده را دور از دسترس کودکان نگهداری کنید. از قرار دادن دارو  در کیف دستی خود پرهیز کنید تا از خورده شدن دارو توسط کودکان جلوگیری شود.
  • داروهای خود را در مقابل چشم کودکان نخورید، چرا که کودکان از رفتار بزرگسالان تقلید می کنند و ممکن است دور از چشم والدین دارو هارا به دهان ببرند.
  • اگر به کودک خود دارو می دهیدبرای کودک خود توضیح دهید که این دارو است و از کلماتی مانند آبنبات، شکلات و یا خوراکی استفاده نکنید.
  • داروها خصوصا داروهای خوش طعم مخصوص داروهای کودکان را از دسترس دور نگهدارید زیرا ممکن است در لحظه ای غفلت، کودک اقدام به مصرف دارو نماید.
  • کودکان کنجکاوند و ممکن است زمانی که افراد سالمند فامیل در حال مصرف دارو هستند اقدام به چشیدن یا بلعیدن دارو نمایند. بنابراین برای پیشگیری از مسمومیت دارویی کودک عزیزتان از والدین خود بخواهید داروهای  مصرفی خود را دور از دسترس کودکان نگهداری نمایند.
  • گفتنی است عدم استفاده از ظروف مقاوم و جابجایی و نگهداری دارو در بطری های دیگر داروها و یا نوشیدنی ها از جمله نکات ایمنی خواهد بود که به راحتی توسط خانواده ها قابل پیشگیری می باشد.