اخبار : بازدید یک دید / مطرح شدن نیازمندی اندونزی به داروهای ضد سرطان ایرانی

بازدید یک دید / مطرح شدن نیازمندی اندونزی به داروهای ضد سرطان ایرانی

رئیس سازمان غذا و دارو در حاشیه اجلاس فراورده های غذایی آسیا - پاسیفیک اندونزی در دیدارهای جداگانه ای با وزیر بهداشت و همتای خود که اواخر شهریور سال جاری به ایران آمده بو؛ ظرفیتهای همکاری دوجانبه بویژه تامین داروهای سرطانی آن کشور را بررسی کرد.

به گزارش  خبرنگار ایفدانا؛ در سفر  اواخر شهریور سال جاری خانم دکتر لوکیتو، رئیس سازمان غذا و داروی اندونزی و   هیئت عالی مدیریتی و کارشناسی همراهش که به منظور بهره مندی از تجربه نظام رهگیری، ردیابی و کنترل اصالت فرآورده های سلامت محور  به ایران سفر کرده بودند مقرر گردید در زمینه بین کارشناسان تیم فنی طراح و پیاده کننده سامانه تی تک و کارشناسان کشوراندونزی انجام پذیرد. 

به همین مناسبت دکتر غلامرضا اصغری  رئیس سازمان غذا و داروی کشور ضمن حضور در اجلاس فراورده های غذایی آسیا - پاسیفیک  جاکارتا در  دیدارهای جداگانه ای با  وزیر بهداشت و همتای اندونزیایی خود ظرفیتهای همکاری دوجانبه را بررسی کردند

در این دیدار دکتر اصغری  پس از ابلاغ پیام دعوت دکتر هاشمی وزیر بهداشت ایران به همتای اندونزیایی اش دکتر نیلا ملوک، به تشریح برخی  اقدامات جمهوری اسلامی ایران در راستای خدمات دارو و درمان پرداخت.

معاون وزیر بهداشت ضمن تاکید بر علاقه کشورمان برای توسعه روابط و همکاری با اندونزی در همه زمینه ها، حضور در اجلاس فراورده های غذایی غذایی آسیا - پاسیفیک  را نمادی از دوستی  دو کشور عنوان و بر آمادگی کشورمان برای تامین مواد دارویی مورد نیاز اندونزی تاکید کرد.


وی همچنین ابراز امیدواری کرد  با حضور خانم  دکتر ملوک در تهران، تفاهم نامه همکاری های پزشکی دو جانبه که پیش نویس آن نیز تبادل شده امضا و زمینه های همکاری در حوزه های  مختلف بویژه بهداشت، دارو و فراورد های غذایی بیش از پیش فراهم گردد.


دیگر مباحث مطروحه  معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  کشور مان به اقدامات موثر ایران در مقابله با بیماری های غیر واگیر دار و موفقیتها علمی پزشکی ایران در حوزه سامانه های انفورماتیک بیمارستانی و سیستم ارجاع  اختصاص داشت.

دکتر اصغری همچنین آمادگی کامل ایران را  برای انتقال تجربه های موفق در زمینه های فوق را  با اندونزی اعلام کرد.


در ادامه وزیر بهداشت اندونزی نیز ضمن ابراز خوشحالی از  دعوت  دکتر قاضی زاده هاشمی  برای حضور در ایران  قول داد که بزودی به تهران سفر کند.

دکتر نیلا ملوک  پس از طرح نیاز مبرم کشورش به دارو های سرطانی  از رئیس سازمان غذا و دارو  خواست هر چه زودتر زمینه عملیاتی شدن این امکان  را فراهم نماید.


وزیر بهداشت اندونزی همچنین به علاقمندی کشورش برای کسب تجربه های ایران در کاهش مرگ و میر مخصوصا در مادران باردا  اشاره کرد و از جمهوری اسلامی ایران  خواست در انتقال تجربیات موفق سامانه بیمه یاری رسان کشورش باشند.

معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و داروی کشورمان همچنین در حاشیه اجلاس  فراورده های غذایی آسیا - پاسیفیک   با وزارای بهداشت  کشور های مالزی و تایلند نیز دیدار واقدامات ایران در خدمات دارو و درمان را تشریح کرد.