اخبار : تاب آوری در برابر تهدیدات بیرونی و امنیت اقتصادی /کاملترین سبد دارویی خاور میانه در دست ایران

تاب آوری در برابر تهدیدات بیرونی و امنیت اقتصادی /کاملترین سبد دارویی خاور میانه در دست ایران

مدیر کل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با مترادف دانستن اقتصادی مقاومتی با "تاب آوری" در برابر تهدیدات بیرونی و در یک کلام امنیت اقتصادی گفت: کاملترین سبد محصولات دارویی در خاورمیانه نیز از آن صنعت دارو سازی ایران است.

مدیر کل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو  در گفتگو با ایفدانا، در مورد افزایش 27 درصدی صادرات دارو اظهار داشت: چندسالیست که مقام معظم رهبری با کلید واژه های خاصی بر موضوع اقتصاد مقاومتی تاکید می فرمایند و ما شک نداریم که یکی از کلیدواژه اصلی اقتصاد مقاومتی از منظر ایشان بحث صادرات است.

دکتر اکبر برندگی  افزود: اقتصاد مقاومتی از دو بعد  درون زایی به معنای اعتماد به محصولات تولید داخل و برون نگری به معنای دارا بودن اندیشه صادراتی دارو به کشور های هدف و منطقه اقتصادی  قابل بررسی است بدیهی است که همزمان درباره یک محصول واحد نمی توان هم  از صادرات سخن گفت و هم محصول خارجی مصرف کرد.

وی همچنین با اشاره به واژه اقتصاد مقاومتی که معادل "مقاومت" یا "تاب آوری" معنا می می شود تصریح کرد: با توجه به آنچه  جمیع شرایط  بر ما تحمیل کرده است  "تاب آوری" در برابر تهدیدات بیرونی و در یک کلام امنیت اقتصادی  را مترادف زیبنده تری برای  اقتصاد مقاومتی  ارزیابی می کنیم.

این مقام مسئول در سازمان غذا و دارو در ادامه با بیان اینکه  در ابتدای انقلاب اسلامی ایران صرفا 27 درصد از تولید دارویی کشور، در داخل آنهم توسط شرکتهای چند ملیتی صورت می گرفت گفت: تا اینکه جنگ 8 ساله بر ما تحمیل شد و شرکتهای چند ملیتی هم ایران را ترک کردند و کشور ماند و کمبود های شدید دارویی اما نگاه درون زایی و اقتصاد مقاومتی با تکیه بر سرمایه های علمی کشور واحد های تحقیقات دارویی را توسعه داد و پس از تربیت نیروهای متخصص، بازسازی و نوسازی صنایع دارویی آغاز گردید و بحرانی که شرحش گذشت با بومی سازی  صنایع دارویی کشور و اجرای سیاست ژنریک سپری شود.

دکتر برندگی با تاکید بر اینکه تحریم برای کشور ما هیچگاه تازگی نداشته و ندارد عنوان کرد: کسانیکه  تحریمهای دهه 60 را به یاد دارند از تحریمهای سالهای اخیر کوچکترین هراسی ندارند.

وی ادامه داد: سالهای سخت گذشت و در حوالی سالهای 76 به بعد کشور وارد فاز تولید دارو های بایو تکنولوژیکی شد و در حال حاضر نیز می توانیم  قاطعانه اعلام کنیم علاوه بر آینکه در این حوزه به استقلال رسیده و 97 درصد  دارو های مورد نیاز کشور را خودمان تولید می کنیم؛کاملترین سبد محصولات دارویی در خاورمیانه نیز از آن صنعت دارو سازی  ایران است.

مدیر کل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارودر در پایان خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه توانمندی تولید دارو با 100 کارخانه موجود و 30-40 کارخانه دیگری که بزودی به آنها اضافه می شوند تولیدات ما از حد نیاز فراتر رفته و باید با بر مبنای همان کلید واژه مهم اقتصاد مقاومتی یعنی صادرات، ظرفیتهایمان را در این بخش بصورت جدی افزایش دهیم. 

انتهای پیام/