اخبار : الزامات سیاست ملی داروئی جمهوری اسلامی ایران درباره داروهای ژنریک

الزامات سیاست ملی داروئی جمهوری اسلامی ایران درباره داروهای ژنریک

سخنگوی سازمان غذا و دارو الزامات سیاست ملی داروئی درباره داروهای ژنریک را تشریح کرد.

سخنگوی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه نظام داروئی جمهوری اسلامی ایران بر مبنای داروهای ژنریک قرار دارد گفت: تولید یا واردات داروهای برند ضروری برای درمان بیماران نیز مجاز می باشد.

مهندس محمد هاشمی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری سازمان غذا و دارو " ایفدانا "،   ضمن اشاره به عنوان داروهای ژنریک  به عنوان داروهایی که ماده موثره آنها دقیقا مشابه داروی برند اصلی  بوده  و از نظر اثربحشی و کیفیت مشابه داروی original brand هستند تصریح کرد: این مشابه بودن باید از طریق انجام مطالعات کنترل کیفی و از جمله مطالعات هم ارزی زیستی به اثبات برسد کما اینکه این داروها ممکن است با نام عمومی داروها INN و یا نام ژنریک اختصاصی یا همان brand generic تولید شوند.

این مقام مسئول در سازمان غذا و دارو همچنین اضافه کرد:  تولید یک دارو با نام عمومی توسط چند تولید کننده و یا وارد کننده مجاز می باشد لذا شرکت ها می توانند به منظور شناسائی داروهای تولیدی خود توسط اعضاء گروه پزشکی، بیماران و سازمان های نظارت کننده از اسامی ژنریک اختصاصی استفاده نمایند.

مهندس هاشمی  با تاکید بر اینکه بر مبنای سیاست ملی داروئی جمهوری اسلامی، سازمان غذا و دارو ملزم به ایجاد شرایطی است که داروهای ژنریک همواره از طریق تولید در داخل کشور در دسترس بیماران و پزشکان باشند افزود: سیاستگذاری ها باید در جهت تشویق و ترغیب تولید، تجویز و مصرف داروهای ژنریک باشد.

وی همچنین اذعان داشت: حاشیه سود داروهای ژنریک باید به گونه ای تنظیم گردد که شرکت های داروسازی را به تولید داروهای ژنریک در داخل کشور ترغیب نماید.

سخنگوی سازمان غذا و دارو  در بخش دیگری از سخنانش به وظیفه مراکز عرضه دارو از جمله داروخانه ها در اینباره نیز پرداخت و عنوان کرد:   این مراکز عرضه باید داروهای ژنریکی را که  قابلیت جابجائی آنها با داروی برند از طرف سازمان غذا و دارو تائید شده است را به بیماران عرضه نمایند مگر آنکه داروی ژنریک در دسترس نبوده و یا بیمار و یا پزشک بنا به دلایل منطقی پزشکی صراحتاً شکل برند دارو را درخواست نمایند.

مدیر روابط عمومی سازمان غذا و دارو  در پایان با قرار دادن قید استثنا برای داروهای برندی که نوع ژنریک آنها تولید نشده است خاطر نشان کرد: سازمان های  بیمه گر ملزم هستند بازپرداخت هزینه های داروئی بیماران را برمبنای قیمت داروهای ژنریک انجام دهند.