اخبار : خود درماني موثر در ايجاد و ظهور باكتري‌هاي مقاوم/ اصرار به به پزشک برای تجویز دارویی خاص ممنوع

خود درماني موثر در ايجاد و ظهور باكتري‌هاي مقاوم/ اصرار به به پزشک برای تجویز دارویی خاص ممنوع

کارشناس کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی داروی سازمان غذا و دارو ضمن منع بیماران از اصرار به پزشک برای تجویز دارویی خاص گفت: خود درماني يكي از عوامل مهم در ايجاد و ظهور باكتري‌هاي مقاوم به حساب می آید.

کارشناس کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی داروی سازمان غذا و دارو  به ایفدانا گفت: آنتی بیوتیک ها دسته ای از داروها هستند که برای از بین بردن عوامل ایجاد کنند بیماری های عفونی٬ به صورت گسترده در سراسر دنیا مصرف می شوند که  این کشف، کمک بزرگی به علم پزشکی کرده و طی سالیان اخیر جان انسان های زیادی را نجات داده است.

دکتر نوشین محمد حسینی  ادامه داد: عوامل مختلفي به عنوان عوامل جهش‌زا وجود دارند و اگر در باكتري رخ دهد منجر به بروز ژني مي‌شود كه مي‌تواند آنزيمهای مختلفی باری مقاومت در برابر آنتی بیوتیکها را  توليد كند.

وی با بیان اینکه  عوامل فيزيكي و شيميايي مختلف  در بروز جهش‌ نقش دارند عنوان کرد:  خود درماني يكي از عوامل مهم در ايجاد و ظهور باكتري‌هاي مقاوم به حساب می آید؛ چرا كه نه‌تنها درمان درست انجام نمي‌‌گيرد، بلكه امكان ظهور باكتري مقاوم هم در ميانه مسير درمان به وجود مي‌آيد.

 این کارشناس با سابقه در حوزه فرهنگ سازی  تجویز و مصرف منطقی دارو با اشاره به امکان از بین رفتن  علائم بيماري دو يا سه روز پس از درمان، آنرا دليل موجهی برای  خاتمه روند درمان با آنتي‌بيوتيك ندانست و تصریح کرد:  اگر آنتي‌بيوتيك بدرستي مصرف نشود، تنها باكتري‌هاي حساس را از بين مي‌برد و تعدادي را در محل درگير باقي مي‌گذارد كه منجر به رشد دوباره باكتري مقاوم و بروز عفونت ثانويه در همان محل مي‌شود.

دکتر محمد حسینی یکی از مشكلات اصلي مصرف بی رویه آنتي‌بيوتيك‌ها  را از بین رفتن ميكروب‌هاي مفيد در دستگاه‌هاي گوارش  عنوان کرد و افزود: اگر آنتي‌بيوتيك به ميزان كافي هم مصرف نشود، غلظت آن در سرم خون كاهش مي‌يابد و تنها ميكروب‌هاي مفيد يا كمتر مقاوم از بين مي‌رود و در واقع اجازه رشد براي باكتري‌هاي مقاوم صادر مي‌شود.

کارشناس کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی داروی سازمان غذا و دارو در پایان نقش پزشك و داروساز را  در درمان صحیح بسيار مهم دانست و به بیماران توصیه کرد:  برای تجویز دارویی خاص به پزشک اصرار نکنند و تصمیم گیری برای مصرف یا عدم مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها را بر عهده پزشک معالج خود بگذارند تا از ایجاد خطر های احتمالی پیشگیری بعمل آید.