اخبار : وظیفه اصلی پاتولوژیست ها در بخش بالینی

وظیفه اصلی پاتولوژیست ها در بخش بالینی

رئیس انجمن علمی آسیب شناسی ایران با بیان اینکه خواستار انسجام متناسب با ارتقاء کیفیت خدمات جامعه آزمایشگاهی هستیم، گفت: تشخیص‌های نوین از مرگ های ناشی از تشخیص‌های دیر رس جلوگیری می کند.

رئیس انجمن علمی آسیب شناسی ایران با بیان اینکه خواستار انسجام متناسب با ارتقاء کیفیت خدمات جامعه آزمایشگاهی هستیم، گفت: تشخیص‌های نوین از مرگ های ناشی از تشخیص‌های دیر رس جلوگیری می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر ناصر کمالیان در افتتاحیه نوزدهمین همایش سالانه و دومین همایش بین المللی آسیب شناسی و طب آزمایشگاه، اظهارداشت: با سپاس فراوان به درگاه خداوند متعال نوزدهمین همایش سالانه و دومین همایش بین المللی آسیب شناسی و طب آزمایشگاهی را در حضور سروران و استادان گرامی، مهمانان ارجمند و همکاران عزیز شروع می‌کنیم.

وی افزود: مقدم همگی را گرامی داشته و خوش‌ آمد می‌گویم. در این گردهمایی مفتخریم علاوه بر جشنواره استادان پیشکسوت دکتر شادوران پرویز دبیری و دکتر مسلم بهادری، بزرگداشت همکار گرانقدر و چهره شاخص و برجسته علمی، استاد و مدیرگروه اخلاق پزشکی، دکتر سیدضیاءالدین تابعی را برگزار می‌کنیم.

رئیس انجمن علمی آسیب شناسی ایران ادامه داد: رشته جامع آسیب شناسی بیماری‌ها و زیرشاخه‌های فوق تخصصی آن که شامل محتویات کاربردی علوم پایه پزشکی و شناخت رشته‌های بالینی است هر کدام در حقیقت دو تخصص اصلی و فرعی (Major and Minor) در هم ادغام شده هستند.

کمالیان بیان داشت: دایره المعارف آنها شامل کتب تخصصی، منابع و ماخذ بیشماری است که یادآوری الگوریتمیک اصول آنها همراه کسب دستاوردهای علمی به روز، نیازمند عمری بیش از عمر نوح است.

وی گفت: در اینجاست که هم آموزی‌ها، کنفرانس‌ها، سمینارها و کنگره‌ها با نقد زمان بهره‌وری در حد چنین عمری، امر نشدنی را شدنی کرده است. در برابر این نقد گرانبها مرهون استادان، نویسندگان و ارائه دهندگان مقالات، سخنرانان و آموزش دهندگان گروه‌های کارگاهی هستیم. از زحمات همه این عزیزان و دبیران علمی و اجرایی کنگره و افرادی دیگر که به نحوی در برگزاری این همایش کمک کرده‌اند در جای خود و اعضای انجمن تقدیر و تشکر می‌نماییم.

رئیس انجمن علمی آسیب شناسی ایران افزود: از همکاران عزیز تقاضا دارم هر یک به سهم خود در تولید علم و نشر آن و گردآوری سرخط ویژه‌ها و مطالب علمی روز با کمیته‌های آموزشی و انتشاراتی انجمن همکاری بیشتر داشته باشید و زلزله زدگان را فواموش نکنید و در کمک و یاری به آنها کوشا باشید.

کمالیان اضافه کرد: در راستای اهداف شورای آموزش پزشکی و تخصصی کشور که برای آزمایشگاه‌های پزشکی به طور الزامی یک بخش راهبردی مد نظر بوده است. وظیفه اصلی شما کاربرد دانش پزشکی و مهارت‌های تشخیصی رشته تخصصی‌تان است تا با تفسیر و تجمیع یافته‌ها نتایج تست‌ها و مطرح ساختن تشخیص‌های نوین از صدمات و خسارت‌های جانی و مرگ و میرهای ناشی از تشخیص‌های دیر رس جلوگیری به عمل آید، در هزینه‌های بیماران و مخارج آزمایشگاه‌ها در سطح کشور صرفه جویی کلان صورت گیرد و در کنترل اخلاق پزشکی و برقراری عدالت سلامت سهیم باشید.

وی گفت: در سال جاری جامعه ما دو موفقیت چشمگیر داشته یکی لغو تبصره ۲ ماده ۴ مصوب قانونی سال ۱۳۶۷ و دیگری شرکت فعال و معرفی کاندیدای انجمن در انتخابات نظام پزشکی، انتخاب و راهیابی دو نفر از اعضای انجمن به شورای عالی نظام پزشکی است.

رئیس انجمن علمی آسیب شناسی ایران گفت: در این اواخر متاسفانه یکی از رزیدنت‌های عزیزمان را به همراه همسرش بر اثر تصادف از دست داده‌ایم. بر روح پاکشان درود می‌فرستیم. همچنان انسجام، گسترش متناسب با نیاز و ارتقاء و کیفیت خدمات جامعه را خواستارم.